Publicerad: 2014-02-22

Utländska bolag som inte har tillstånd att bedriva spel i Sverige investerade drygt en miljard kronor (brutto) på TV-reklam under år 2013. Därmed står de för cirka 64 % av spelreklamen som sänds i TV i Sverige. Investeringar i TV-reklam från de utländska aktörerna har de senaste åren ökat markant.

Reklaminvestering per år 2007-2013

Bild på graf som visar på reklaminvestering i TV-reklam

År

Totalt kr

Bolag med tillstånd

Bolag utan tillstånd

2007

709 039 000

382 064 000

326 975 000

2008

844 142 000

346 585 000

497 557 000

2009

1 024 635 000

402 776 000

621 859 000

2010

792 232 000

365 235 000

426 997 000

2011

950 551 000

429 227 000

521 324 000

2012

1 363 798 000

579 119 000

784 679 000

2013

1 702 134 000

617 237 000

1 084 897 000

De bolag som har tillstånd att erbjuda spel i Sverige är främst Svenska Spel, ATG och olika rikslotterier till exempel Postkodlotteriet och Bingolotto.

Enligt lotterilagen är det förbjudet att marknadsföra lotterier som saknar tillstånd. Reglerna gäller dock endast marknadsföring i medier som har sina sändnings- och utgivningstillstånd i Sverige. Medier som har sina sändningstillstånd i andra länder, inom EU, som till exempel TV 3 och Kanal 5, omfattas inte och kan därför marknadsföra spel om pengar som saknar tillstånd i Sverige.