PRESSMEDDELANDE: Lotteriinspektionen lanserar mattetävling

Publicerad: 2016-03-14

Inom Lotteriinspektionens satsning ”Prata om spel” lanseras nu en mattekurs och tävling för alla Sveriges högstadieelever.

Inom Lotteriinspektionens satsning ”Prata om spel” lanseras nu en mattekurs och tävling för alla Sveriges högstadieelever. Kursen är framtagen i samarbete med Svenska Matematikersamfundet och finns på skolsajten prataomspel.se

Här kan du läsa mer om tävlingen

I Prata om spels nationella matematiktävling för årskurs 7-9 får eleverna arbeta i grupper och tävla om fina priser. Priser delas ut till första-, andra- och tredjepristagare.Prata om spel

Genom att arbeta med sannolikhetskursen kan eleverna uppnå målen i matematik i skolan, samtidigt som de får lära sig om sannolikhet på ett verklighetsförankrat sätt. Kursen ger eleverna en inblick i hur spel om pengar fungerar och att ”drömvinsten” inte är så nära som många tror. 

- Barn och ungdomar påverkas av nätkasinoreklamen därför att de kan sakna kunskap att avslöja bristen på logik och sannolikhet. Genom att inte ha förmågan att testa ett argument kan vilket tramsigt erbjudande som helst bli ett upprop till handling. Slumpen är hjärtlös men med Prata om spels tävling blir unga bättre på att genomskåda spelbolagens lockrop om lättfångade vinster, säger Joakim Rönngren, Kommunikationsdirektör på Lotteriinspektionen.

Sannolikhet är ett begrepp som allt för sällan nämns i samband med spel eller tävling. Ordet sannolikhet betecknar hur stor chansen (eller risken) är att olika händelser ska inträffa. Här kan det finnas goda grunder att stärka ungdomars kunskaper inom området.

Sannolikheter följer logiska regler och går att räkna på. Med sannolikhetslära går det att ta reda på saker som skulle vara svåra att gissa sig till, exempelvis hur svårt det är att vinna på en spelautomat.

- Olika spel och vadslagning bygger på att det finns slumpmässiga inslag. Att kunna beräkna sannolikhet ger förmåga att kunna beräkna vinstchansen och risker när man får erbjudande om spel.  Att utmana elever att undersöka oddsen i olika spel och vadslagning ger ett aktivt och verklighetsnära förhållningssätt att lära ut sannolikhet. Att låta elever använda intresse för spel för att väcka intresse för matematik är syftet med materialet, säger Milagros Izquierdo Barrios, ordförande i Svenska Matematikersamfundet.

Mattekursen består av sju olika steg där det sista steget utgörs av själva tävlingsmomentet. Det är upp till pedagogen att välja vilka steg han eller hon vill använda eller gå igenom.

Samtliga bidrag bedöms av en kvalificerad jury och sista inlämningsdag är den 4 maj 2016.

Här kan du läsa mer om tävlingen

För mer information, vänligen kontakta:

Johannes Innala, extern projektledare KKM, johannes.innala@kkm.se, Tel: 070-492 01 96