Så går ansökan till

All dokumentation som berör ansökan ska vara på svenska och det är du som ansöker som ansvarar för att eventuell översättning är korrekt.

Vägledning finns i webbtjänsten och i ansökningsblanketter och även under Frågor och svar för aktörer 

Innan du ansöker om en svensk spellicens

Innan du ansöker om och under tiden du har en svensk spellicens är det viktigt att ha kännedom om det regelverk som styr spelverksamhet i Sverige. Det omfattar spellagen, tillhörande förordningar, Spelinspektionens föreskrifter samt andra relevanta regler. Även tillsynsbeslut från Spelinspektionen ger viktig vägledning om hur regelverket ska tillämpas.

Utöver spelregleringen kan även andra lagar vara tillämpliga, till exempel inom områden som penningtvätt, marknadsföring, personuppgifter och konsumentskydd.

Du hittar mer information under menyvalen Lagar och regler och vägledande tillsynsbeslut under Tillsyn och beslut.

Krav på lämplighet och kontroll

Du och andra nyckelpersoner (till exempel styrelsemedlemmar, ägare, ledning) kommer att genomgå en lämplighetsprövning. Det inkluderar bland annat granskning av ekonomi, bakgrund och brottsregister.

Ekonomiska och tekniska förutsättningar

Du ska ha tillräckliga ekonomiska resurser för att bedriva spelverksamheten. För flertalet av licenserna krävs att du ska uppfylla tekniska krav för till exempel självavstängning (via Spelpaus.se), spelarskyddsåtgärder och rapportering till Spelinspektionen.

Vägledning för ansökan

I blanketter för ansökan finns vägledning för vad som gäller då du fyller i ansökan. Där framgår även vilka bilagor som behöver skickas in.

Dokumentation/bilagor som krävs

Beroende på vilken licens du ansöker om måste du lämna in kompletterande underlag till exempel:

  • Verksamhetsbeskrivning
  • Organisationsskiss
  • Beskrivning av spelutbud
  • Beskrivning av tekniska lösningar
  • Ekonomiska handlingar
  • Bevis på tekniska tester (för vissa spelformer)

När du skickat in ansökan

Alla ansökningar får ett diarienummer som vi meddelar er. Hör av er snarast om ni inte fått någon återkoppling med diarienummer. 

Ansökningar börjar handläggas först när ansökningsavgiften är betald.

Ange diarienumret på inbetalningen och vid kontakt med oss. 

De som fått licens eller tillstånd kommer faktureras en avgift för tillsyn.

Information om avgifter och betalning.

Komplett ansökan underlättar handläggning

En komplett ansökan minskar handläggningstiden. Viktiga punkter att tänka på:

  • Vissa handlingar (till exempel passkopior och brottsregisterutdrag) får inte vara äldre än sex månader.
  • Ekonomiska handlingar ska vara reviderade enligt årsredovisningslagen och, för utländska bolag, motsvarande regler.
  • Teknisk dokumentation ska innehålla intyg från ackrediterade testinstitut.

Avgifter

Ansökningsavgift

Du betalar en ansökningsavgift, oavsett om licens beviljas eller inte.

Ansökningsavgifter

Tillsynsavgift

Om du beviljas licens måste du betala en årlig tillsynsavgift, vars storlek varierar beroende på omsättning och verksamhet.

Tillsynsavgifter regleras i Föreskrift

Sidan publicerades: 2024-12-10