Översätt till:
Nyhet
Publiceringsdatum

Spelinspektionen har granskat influencers

De influencers som varit föremål för tillsyn har efter Spelinspektionens tillsyn upphört med att marknadsföra olagligt spel.

Under våren har Spelinspektionen inlett tillsyn mot influencers som via sina kanaler online marknadsfört olagligt spel. Sådan typ av marknadsföring är ett främjande av olovlig spelverksamhet om den riktar sig mot svenska kunder, vilket är förbjudet enligt spellagen (2018:1138).

Huvudsakligen har marknadsföringen bedrivits genom streaming på Twitch. Twitch är en videodelningsplattform som är särskilt populär bland barn och unga. De influencers som varit föremål för tillsyn har efter Spelinspektionens tillsyn upphört med marknadsföringen av olagligt spel.

I Spelinspektionens verksamhetsplan för 2025 anges att ungas spelande och olagligt spel ska vara i fokus för myndighetens tillsyn. Spelinspektionen kommer även att fortsättningsvis bedriva tillsyn mot influencers och andra aktörer som bedriver eller främjar olovligt spel enligt spellagen.

Sidan publicerades:
Nyhetsarkiv