Ett onlinekasino erbjuder spel om pengar, där slumpen spelar en stor roll (hasardspel).
Onlinekasinon får tillhandahålla följande typer av spel:
- onlinekasino (roulett, baccarat, punto banco, blackjack, poker och tärningsspel),
- onlinebingo och
- spelautomater online (datorsimulerat automaspel).
Mer information finns i spellagen och spelförordningen
7 kapitlet 1-2 §§ spellagen (2018:1138)
5 kapitlet 1-4 §§ spelförordningen (2018:1475)
Spelkonto
För att få delta i spel måste du bli registrerad och ha ett spelkonto. Du måste vara över 18 år och vara bosatt eller stadigvarande vistas i Sverige för att få registreras för onlinespel.
För varje registrerad spelare ska ett spelkonto öppnas. Vid registreringen ska du uppge namn, adress och personnummer eller motsvarande.
Din identitet ska kontrolleras på ett betryggande sätt när du skapar ett spekonto och varje gång du loggar in på ditt spelkonto. Identifieringen kan exempelvis ske genom användning av e-legitimation eller lösenord.
Det finns inget som hindrar att ett spelbolag tar ut en avgift vid insättning av pengar på ett spelkonto.
Det är inte tillåtet för en licenshavare eller ett spelombud att erbjuda eller lämna kredit för insatser i spelet.
Licenshavaren ska kunna säkerställa att spelarens bankkort/bankkonto eller annan betaltjänst är densamme som innehavaren av spelkontot vid insättning av pengar. Detta gäller också om spelaren byter bankkort, bankkonto eller annan betaltjänst. Licenshavaren kan kontrollera identiteten till exempel via bank-ID eller liknande.
Du hittar informationen i 9 kap. 8 § i föreskriften SIFS 2022:3
Limitering (insatsbegränsning) regleras inte i spellagstiftningen.
Att frågan inte regleras av spellagstiftningen utesluter dock inte att Konsumentverket skulle kunna pröva en licenshavares villkor eller att en spelare skulle kunna driva en civilrättslig domstolsprocess mot en licenshavare, gällande tolkningen eller tillämpningen av användarvillkoren, om licenshavaren stänger av en spelare eller begränsar insatsnivåer för att spelaren vinner för mycket.
Om du anser att bolaget inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen i och med skrivningen i sina avtalsvillkor och vill anmäla bolaget till Konsumentverket kan du göra det via deras webbtjänst via länken nedan.
När det gäller omsättningskrav så regleras inte det i spellagen (2018:1138).
De flesta spelbolagen har omsättningskrav för att bland annat undvika att pengar endast sätts in på ett spelkonto i syfte att direkt tas ut och att spelbolagen således möjligtvis utnyttjas i en penningtvättskedja.
Oftast står det i spelbolagets avtalsvillkoren om de har omsättningskrav på insatta pengar och du som spelare godkänner ofta omsättningskraven genom att acceptera spelbolagets användarvillkor.
Om du väljer att avsluta ditt spelkonto ska licenshavaren senast fem vardagar efter det att spelkontot har avslutats betala ut de innestående medlen till spelaren. Har du misskött dig eller lämnat felaktiga uppgifter riskerar du att bara det som återstår av dina insättningar betalas ut när kontot avslutas.
Om spelbolaget avslutar ditt spelkonto
Om spelbolaget avslutar ditt spelkonto ska du informeras skriftligen om det och det ska framgå varför ditt konto har avslutats. Spelbolaget ska senast fem vardagar efter det att spelkontot har avslutats betala ut pengarna till dig.
Om spelbolaget har avslutat ditt konto på grund av att du lämnat felaktiga uppgifter, inte skickat in den dokumentation som licenshavaren efterfrågat som styrker de uppgifter som lämnats vid registreringen eller om du stängts av på grund av misskötsamhet riskerar du att bara det som återstår av dina insättningar betalas ut. Misskötsamhet kan till exempel vara överträdelser av spelregler eller befogad misstanke om bedrägeri eller annan brottslighet.
Upplysning om varför ett spelkonto har avslutats ska lämnas så långt det är möjligt med hänsyn till den tystnadsplikt som kan gälla vid misstanke om brott. Det betyder att en spelare inte får underrättas om eventuella misstankar eller att information lämnats vidare till polis eller åklagare.
Du ska ha tillgång till information om ditt spelkontos saldo, spelhistorik, in- och utbetalningar samt övriga transaktioner. Det finns inget i lagen som styr hur spelbolaget ska göra uppgifterna tillgängliga för dig. Informationen ska vara tillgänglig för dig i minst tolv månader.
Du ska även få regelbundna, tydliga och varierade meddelanden om vinster och förluster då du är inloggad.
Det är reglerat att registrerade spelare ska ges möjlighet att stänga av sig från spel under viss tid eller tills vidare och att spelare vid kasinospel online, onlinebingo och datorsimulerat automatspel ges möjlighet att omedelbart stänga av sig i 24 timmar.
Vid ovan nämnda avstängningar ska spelaren stängas av från alla spel hos licenshavaren, om inte spelaren aktivt väljer att avstängningen endast gäller visst eller vissa spel.
En licenshavare får bara erbjuda en bonus även om licensen omfattar flera spelsidor. Det gäller även om en spelare har ”olika spelkonton” på de olika spelsidorna.
Information om villkor och regler för ett bonuserbjudande ska klart och tydligt framgå i samband med att erbjudandet lämnas, och när det utnyttjas av spelaren.
En bonus till en enskild spelare får inte erbjudas på andra villkor än de som under samma förutsättningar erbjuds andra spelare som spelar samma spel.
En spelare ska ha minst 60 dagar på sig att uppfylla eventuella villkor som har knutits till en utbetalning av en bonus.
Utbetalning av en bonus ska ske så snart det är möjligt efter det att villkoren har uppfyllts.
Insättningsgräns
Du som spelare ska på ett enkelt sätt kunna ange hur stora insättningar som kan göras fördelat på dag, vecka och månad. Om du inte angett gränser för insättningar får du inte spela.
Om du höjer en gräns eller anger en högre gräns för insättningar än 10 000 kr per månad, ska licenshavaren kontakta dig i syfte att fullgöra sin omsorgsplikt.
Licenshavaren ska säkerställa att angivna gränser inte kan överskridas.
Mer information finns i spellagen och spelförordningen
14 kapitlet 1 och 7 §§ spellagen (2018:1138)
11 kapitlet 1-5 §§ spelförordningen (2018:1475)
I spellagen läggs stor vikt vid den så kallade omsorgsplikten. Den innebär att en licenshavare ska skydda spelare mot överdrivet spelande och hjälpa dem att minska sitt spelande när det finns anledning till det. Licenshavaren ska följa spelarens spelbeteenden för att vid behov begränsa spelandet. Innebörden av begreppet överdrivet spelande bör bland annat avgöras med hänsyn till spelarens uppställda gränser för insättningar, förlustgränser, inloggningstid och förändrat spelbeteende.
Utbetalning
Utbetalning från spelkonton regleras inte i spellagstiftningen, förutom då spelkontot avslutas.
När vinster eller innestående pengar på spelkontot inte betalas ut kan det bero på att spelbolaget tycker att du inte lämnat tillräckligt med uppgifter.
Det ska framgå av spelbolagets användarvillkor och regler vad som gäller vid utbetalningar samt vilka handlingar spelbolaget kan komma att begära in. Det varierar mellan spelbolagen vilka uppgifter som begärs in i samband med utbetalning av vinster eller innestående pengar på spelkonton.
Spelbolag måste säkerställa att din identitet överensstämmer med innehavaren av bankkontot du använder.
Bryter spelbolaget mot sina egna avtalsvillkor?
Spelinspektionen godkänner inga avtalsvillkor och det är till Konsumentverket du får vända dig till om ett spelbolag bryter mot sina egna avtalsvillkor. Vill du anmäla bolaget till Konsumentverket kan du göra det via denna länk:
Gör en anmälan till Konsumentverket
Har spelbolaget fått in underlaget de begär men betalar ändå inte ut dina pengar?
Då kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du och företaget inte kommer överens.
ARN bedömer ditt ärende och rekommenderar sedan hur er tvist ska lösas. De flesta företag följer ARN:s rekommendationer.
Gör en anmälan på ARN:s webbplats
Avgöra ärendet i domstol
Din tvist med företaget kan även prövas i domstol. Du behöver då betala en ansökningsavgift och kan också behöva betala rättegångskostnader.
På Konsumentverkets hemsida kan du läsa mer om att pröva tvisten i domstol.
Vilka handlingar en licenshavare begär in för att betala ut dina pengar eller vinster brukar normalt sett framgå av licenshavarens användarvillkor och regler. Om du registrerat dig med Bank-Id när du öppnat ditt konto har licenshavaren kontrollerat din identitet vid registreringen. Vilka uppgifter en licenshavare begär in i samband med utbetalning av vinster eller innestående pengar på spelkonton varierar mellan olika licenshavare. Vilka uppgifter som en licenshavare har rätt att begära in framgår inte direkt i spellagen eller andra författningar som reglerar området. Däremot ska en licenshavare säkerställa att spelarens identitet överensstämmer med innehavaren av det bankkonto som spelaren använder.
Spelinspektionen godkänner inga spelregler eller användarvillkor och det är till Konsumentverket du får vända dig till om du anser att de har oskäliga användarvillkor. Vill du anmäla spelbolaget till Konsumentverket kan du göra det via deras webbtjänst via länken
Reklam och marknadsföring
Vid marknadsföring av spel till konsumenter ska måttfullhet iakttas. Marknadsföringen får inte riktas särskilt till personer under 18 år eller direkt till en spelare som har stängt av sig från spel.
Det är bara tillåtet att göra reklam för spel och lotterier som har licens i Sverige.
Det är Konsumentverket som hanterar frågor som rör marknadsföring av spel. På Konsumentverkets hemsida kan du läsa mer om marknadsföring av spel
Om du stänger av dig från spel via det nationella självavstängningsregistret, Spelpaus.se, så stänger du även av dig från direktreklam.
Spärra dig för reklamutskick
Du kan spärra dig för reklamutskick, läs mer på Konsumentverket:
Så slipper du få oönskad reklam | Konsumentverket
Hos vissa lotterier kan du själv avsäga dig direktreklam genom att kontakta deras kundtjänst.
Anmäl direktreklam till NIX-nämnden
NIX-nämnden – Anmäl oönskad marknadsföring
Marknadsföringslagen
All marknadsföring ska vara förenlig med marknadsföringslagen, det är Konsumentverket som har det primära tillsynsansvaret över marknadsföringslagen.
Marknadsföringslagen – vad lagen innebär för dig som konsument | Konsumentverket
Anmäl marknadsföring
Enligt spellagen ska marknadsföringen av spel vara måttfull. Marknadsföringen får inte riktas särskilt till personer under 18 år eller direkt till en spelare som har stängt av sig från spel. Det är bara tillåtet att göra reklam för spel och lotterier som har licens i Sverige.
Om du tycker att marknadsföringen är felaktig, vilseledande eller på annat sätt missvisande så kan du kan anmäla det till Konsumentverket.
Anmäl reklam till Reklamombudsmannen
Reklamombudsmannen prövar om reklamen strider mot Internationella Handelskammarens (ICC:s) regler för reklam och marknadskommunikation.
Marknadsföringslagen
All marknadsföring ska vara förenlig med markandsföringslagen (2008:486), det är Konsumetverket som har det primära tillsynsansvaret över marknadsföringslagen.
Teknik
De aktörer som har licens måste ha intyg från ackrediterade bolag som har granskat deras rutiner, dragningsrutiner och slumptalsgenerator utifrån fastställda föreskrifter.