Tillsynsärendet mot Svenska Postkodföreningen avslutat
Spelinspektionen avslutar tillsynsärendet mot Svenska Postkodföreningen utan vidare åtgärder.Spelinspektionen inledde tillsynen förra året med anledning av Konsumentverkets granskning av de marknadsföringsmetoder som använts vid telefonförsäljning av lotter. Konsumentverket, som har det primära ansvaret för att pröva om föreningens marknadsföring strider mot marknadsföringslagen, har föredragit ärendet för Konsumentombudsmannens (KO) sekretariat. Om KO går vidare med ärendet kommer det prövas i domstol.
Det är inte fastställt om Svenska Postkodföreningen brutit mot marknadsföringslagen. Då omständigheterna gällande detta inte är klarlagda kommer Spelinspektionen för närvarande inte gå vidare i sitt tillsynsärende.
Om det i framtiden fastställs att Svenska Postkodföreningen brutit mot marknadsföringslagen, eller andra nya omständigheter framkommer, kan Spelinspektionen komma att inleda ett nytt tillsynsärende.