- Vilka åldersgränser finns det för de olika spelformerna?
- Vad innebär licenshavarens omsorgsplikt?
- Informationsskyldighet.
- Förbud mot vilseledande spel.
- Bonus.
- Logotyper för spelansvar
- Självtest.
- Kontaktuppgifter till hjälplinje
- Nationellt självavstängningssystem, Spelpaus.se.
- Licenshavarnas skyldigheter gällande självavstängningssystemet.
- Avstängning hos licenshavaren.
- Förlustgräns för vissa värdeautomater.
- Förbud mot att ge kredit.
Svar
1. Vilka åldersgränser finns det för de olika spelformerna?
Det är 18 års åldersgräns för att delta i spelen. På Casino Cosmopol däremot, är det 20 års åldersgräns.
Licenshavaren måste ha rutiner och metoder för att säkerställa att underåriga inte kan spela. Åldersgränsen för ett spel ska tydligt anges på platser där spelet tillhandahålls. Vid kasinospel på restaurang ska åldersgränsen anges vid spelbordet.
2. Vad innebär licenshavarens omsorgsplikt?
Omsorgsplikten innebär att en licenshavare ska säkerställa att sociala och hälsomässiga hänsyn iakttas i spelverksamheten för att skydda spelare mot överdrivet spelande och hjälpa dem att minska sitt spelande när det finns anledning till det. Licenshavaren ska följa spelarens beteenden för att vid behov kunna begränsa spelandet. Innebörden av begreppet överdrivet spelande bör avgöras med hänsyn till spelarens uppställda gränser för insättningar, förlustgränser, inloggningstid och förändrat spelbeteende m.m.
Licenshavaren ska ha fastställda rutiner för kontakt med spelare i de fall problemspelande har identifierats eller misstänks. Licenshavaren ska dokumentera varje spelansvarsåtgärd som vidtas. Licenshavare ska redovisa hur omsorgsplikten ska fullgöras i en handlingsplan.
3. Informationsskyldighet
En licenshavare ska hålla all relevant information om spelet, inklusive spelets vinstmöjligheter och regler, lättillgänglig för spelare och myndigheter. Denna information ska vara på svenska.
4. Förbud mot vilseledande spel
Det är inte tillåtet att särskilt utforma eller programmera spel så att spelaren får intryck av att vara nära att vinna när så inte är fallet. En licenshavare får inte tillhandahålla gratisspel, provspel och liknande spel som har ett annat slumpmässigt utfall än motsvarande spel med insatser.
5. Bonus
Bonus finns reglerat i 14 kap. 9 § spellagen (2018:1138) och i 11 kap. 6 § spelförordningen (2018:1475). En licenshavare får endast vid det första tillfället då en spelare spelar på något av licenshavarens spel erbjuda eller lämna bonus.
En spelare som erbjuds en bonus ska på ett klart och tydligt sätt informeras om de villkor och regler som gäller för erbjudandet, i samband med att erbjudandet lämnas, och när det utnyttjas av spelaren. Utbetalning av en bonus ska ske så snart det är möjligt efter det att villkoren har uppfyllts.
En bonus till en enskild spelare får inte erbjudas på andra villkor än de som under samma förutsättningar erbjuds andra spelare som spelar samma spel.
En spelare ska ha minst 60 dagar på sig att uppfylla eventuella villkor som har knutits till en utbetalning av en bonus.
Spelinspektionen ger inte några förhandsbesked angående tolkningen av bestämmelserna om bonus. Detta innebär att det är upp till licenshavaren att tolka och följa bestämmelserna utifrån vad som följer av lag, förordning och förarbeten.
Spelinspektionen har inom ramen för sin tillsyn fattat ett antal beslut om otillåtna bonusar. Du finner alla Spelinspektionens beslut Här Några av dessa beslut har den 15 juni 2020 prövats av Förvaltningsrätten i Linköping som delat Spelinspektionens bedömningar gällande vad som ska anses utgöra otillåtna bonusar.
Förvaltningsrätten har i huvudsak prövat följande.
- Vad är en bonus (VIP-erbjudande, insättningsbonusar, lojalitetsprogram, gratisspel, gratisspinn, etc)
- Vad innebär kravet att en bonus ska vara direkt kopplat till spelet
- Vad avses med att erbjuda eller lämna en bonus
- Är en s.k. uppskjuten bonus en eller flera bonusar
Enligt förvaltningsrätten är en bonus ett ekonomiskt incitament, rabatt, återbäring eller annan belöning, som är kopplad till spelandet på licenshavarens plattform. Premier, som VIP-erbjudanden, insättningsbonusar, lojalitetsprogram, etc., med ett ekonomiskt värde kopplat till en spelares spelande på en webbplats är också att anses som en bonus.
Enligt förvaltningsrätten är gratisspel och gratisspinn att anses som bonusar i spellagens mening. En gåva som är kopplad till spelande på bolagets plattform kan inte uppfattas på annat sätt än att det är en bonus i spellagens mening. Det är enligt domstolen tydligt att gåvan är något som tilldelas spelaren utöver vad som annars gäller.
Kravet att en bonus ska vara direkt kopplat till spel ansåg förvaltningsrätten ska uppfattas såsom att det ska finnas en koppling mellan bonusen och spelarens spelande på en webbplats.
I målen har spelbolagen hävdat att de inte har vare sig erbjudit eller lämnat några bonusar efter första speltillfället. Enligt spelbolagen har den information som funnits på webbplatserna om olika bonuserbjudanden varit felaktig och inaktuell samt att licenshavarna inte varit villiga att faktiskt lämna några bonusar. Det förelåg därför inga erbjudanden om bonus. Enligt förvaltningsrättens bedömning anses det utgöra ett erbjudande om bonus i lagens mening att lämna information om olika bonussystem på en webbplats, oaktat om det har funnits en faktisk möjlighet att sedan få bonusen eller ej. Domstolen har särskilt beaktat bestämmelsens syfte (spelansvar) och att en potentiell spelare kan lockas till spel redan av den ofta iögonfallande information som finns tillgänglig på ett spelbolags webbplats, och därmed inte med självklarhet läser de allmänna villkor där samma bonus inte erbjuds.
I två mål har frågan om så kallade uppskjutna bonusar prövats. Bolagen har hävdat att det avgörande är att spelaren vid första spel tillfället har accepterade bonuserbjudandet. Det förhållandet att spelaren först senare kom att fullt ut utnyttja bonusen innebär inte ett brott mot 14 kap 9 § spellagen. Enligt domstolen har det inte varit fråga om att en bonus erbjudits och lämnats vid spelares första speltillfälle och att spelaren getts tillgång till denna under en viss period, utan att bonus har lämnats under en viss period i olika omfattning beroende på spelarens fortsatta insättningar. När framtida bonusutbetalningar blir beroende av fortsatta insättningar innebär det enligt domstolen att det är fråga om flera bonusar.
6. Logotyper för spelansvar
En licenshavare som har licens enligt 6-8 kap. spellagen ska enligt Spelinspektionens föreskrifter (LIFS 2018:2) ha spelansvarslogotyperna väl synliga, placerade i ett låst fält överst på licenshavarens webbplatser, mobilapplikationer och liknande. Det innebär att logotyperna ska vara synliga överst på sidan även då användaren scrollar på sidan. Logotyperna ska vara synliga i såväl utloggat som inloggat läge för att kravet ska vara uppfyllt. Läs mer om logotyper för spelansvar, klicka här. Det är inte möjligt att få undantag från något av dessa krav.
7. Självtest
En licenshavare ska erbjuda ett verktyg online för att spelaren ska kunna bedöma sitt spelbeteende. Självtestet ska placeras väl synligt och alltid vara möjligt att göra på de sidor på webbplatsen där spelaren kan spela eller där det finns uppgifter om spelkontot eller information om spelansvar.
8. Kontaktuppgifter till hjälplinje
Av 7 § 4 och 8 § Lotteriinspektionens föreskrifter och allmänna råd om kommersiellt onlinespel och vadhållning, LIFS 2018:5 följer att det på licenshavarens startsida ska finnas kontaktuppgifter till en från spelverksamheten oberoende hjälplinje som kan erbjuda hjälp utifrån svenska förhållanden.
Det är Spelinspektionens bedömning att hjälporganisationen ska erbjuda hjälp på det svenska språket för att kravet ska vara uppfyllt. För att kunna erbjuda hjälp utifrån svenska förhållanden krävs vidare kunskap om det svenska samhället, bland annat gällande vilket stöd och vilken vård som finns att få.
9. Nationellt självavstängningssystem, Spelpaus.se
Spelinspektionen har tagit fram ett nationellt självavstängningssystem kallat Spelpaus.se. En spelare kan stänga av sig från allt licensierat spel som kräver registrering via Spelpaus.se.
En licenshavare som har en skyldighet enligt spellagen att göra kontroller genom spelpaus.se får information om hur detta ska ske när licens ges. Dessa licenshavare ska använda sig av spelpaus.se för att försäkra sig om att de inte erbjuder spel till någon som stängt av sig. Det är inte heller tillåtet av skicka direktreklam till dessa personer under avstängningstiden.
För uppgifter om enskildas personliga förhållanden råder det sekretess i detta register.
Förvaltningsrätten i Linköping har den 17 december 2019 meddelat två domar gällande bristande kontroll av spelare mot Spelpaus.
Förvaltningsrätten uttalade att bestämmelserna om självavstängningsregistret utgör ett skydd för konsumenterna och att kontrollen mot registret är en väsentlig spelansvarsåtgärd för att bl.a. motverka sociala och ekonomiska skadeverkningar av ett problemspelande. De brister som har förekommit bedömdes av förvaltningsrätten röra centrala skyddsbestämmelser i spellagen och spelförordningen.
Förvaltningsrätten delade Spelinspektionens bedömning att överträdelserna har varit så allvarliga att det var riktigt att meddela en varning och sanktionsavgift mot båda bolagen. Förvaltningsrätten gör därmed samma bedömning som Spelinspektionen när det gäller överträdelsernas allvarlighetsgrad.
Domarna har överklagats till kammarrätten som har meddelat prövningstillstånd.
10. Licenshavarnas skyldigheter gällande Spelpaus.se självavstängningsregistret
Frågor och svar för licenshavare om självavstängningsregistret finns här.
11. Avstängning hos licenshavaren
En licenshavare med licens att tillhandahålla spel till förmån för allmännyttiga ändamål, kommersiellt onlinespel eller vadhållning ska, förutom länk till Spelinspektionens självavstängningssystem, Spelpaus.se, ha ett eget system där registrerade spelare ges möjlighet att stänga av sig från spel under viss tid eller tills vidare. En avstängning som har begärts tills vidare får inte hävas förrän efter tolv månader. Funktionen för självavstängning ska vara väl synlig och åtkomlig från alla sidor på webbplatsen där spelaren kan spela eller där det finns uppgifter om spelkontot eller information om spelansvar.
En licenshavare som tillhandahåller kasinospel online, onlinebingo och datorsimulerat automatspel ska på sin webbplats även ge spelaren en möjlighet att omedelbart stänga av sig från sådant spel i 24 timmar.
12. Förlustgräns för vissa värdeautomater
För värdeautomater som är placerade på en annan plats än på ett kasino ska spelaren ange en förlustgräns. Gränsen ska anges per dag, vecka och månad. Om spelaren vill ändra sin förlustgräns ska ändringen gälla omedelbart om ändringen avser en sänkning och tidigast efter 72 timmar om ändringen avser en höjning. Om gränsen för förluster uppnåtts, får spelaren tillföra nya medel först efter 72 timmar.
Spelaren ska även ange om denne vill att inloggningstiden ska begränsas. Det är dock inte obligatoriskt att ange en sådan gräns. Om spelaren väljer att begränsa sin inloggningstid ska spelaren även ange hur lång denna tid ska vara.
Licenshavaren ska säkerställa att angivna gränser inte kan överskridas.
13. Förbud mot att ge kredit
Det är inte tillåtet för en licenshavare att erbjuda eller lämna kredit för insatser i ett spel. Detsamma gäller för den som är spelombud. Spelinspektionen får för lotter för viss tid, så kallade prenumerationslotterier, medge undantag från förbudet, om
- lotteriet tillhandahålls till förmån för ett allmännyttigt ändamål,
- krediten avser köp av sådana lotter, och
- det sammanlagda kreditbeloppet uppgår till högst 1/40 prisbasbelopp.
Spelinspektionens rättsliga ställningstagande om spel på kredit.